همشاگردی های مهربان

همشاگردی های مهربان

مجموعه ای از فعالیتهای علمی و عملی دانش آموزان پایه پنجم
همشاگردی های مهربان

همشاگردی های مهربان

مجموعه ای از فعالیتهای علمی و عملی دانش آموزان پایه پنجم

کوتاه و خواندنی از شهر موج های خزری (انزلی)

شهرستان انزلی در شمال استان گیلان با وسعتی معادل 7/304 کیلومتر مربع واقع گردیده است . این شهرستان از شمال به دریای خزر از جنوب به شهرستان صومعه سرا، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان رضوانشهر متصل می باشد . شهرستان مذکور دارای یک بخش مرکزی، یک نقطه شهری با نام انزلی، 2 دهستان به نام های چهار فریضه و لیچارکی حسن رود و 29 روستا می باشد.

فاصله انزلی تا مرکز استان 40 کیلومتر می باشد.



منبع : سایت گردشگری استان گیلان

کارنامه ی توصیفی پایه های اول تا پنجم

امروز خواستم ، چک لیست هایی را برای دروس پایه پنجم تهیه کنم ؛ اما احساس کردم اطلاعاتم کم است . به همین علت دست به کار شدم و چرخی در اینترنت زدم . در یکی از وبلاگ ها توانستم نمونه ای از کارنامه های توصیفی را پیدا کنم . 

از آنجا که بسیاری از دوستان و همکاران به خصوص در پایه پنجم ، که امسال توصیفی است با تهیه لیست انتظارات و اهداف مشکل داشته ؛ بهتر دیدم این فایل را در وبلاگ قرار دهم ؛ امیدوارم مناسب باشد .

البته نشانی وبلاگی که فایل را از آن دانلود کردم ، یادداشت ننموده و فراموش کردم . امیدوارم آن همکار عزیز بنده را ببخشند .


برای دانلود بر روی عبارت زیر کلیک کنید .


کارنامه های توصیفی

بازی مار و پله

بازی جذاب مار و پله : این بازی را دیگر همه می شناسند. در این بازی می توانید 2 نفره مسابقه دهید و هر کدام جداگانه تاس را پرتاب کنید و حرکت کنید. برای شروعِ بازی مهره مورد نظر خود را انتخاب کنید که می خواهید بازیکن اول باشید یا بازیکن دوم. سپس روی مهره کلیک کنید تا کامپیوتر به صورت تصادفی یک عدد نمایش دهد و بر روی صفحه حرکت کنید.

برای انجام بازی بر روی تصویر زیر کلیک کنید .



منبع : وب سایت همبازی


دنیای اسباب بازی ها : لگو

دنیای اسباب‌بازی‌ به زمان بچگی محدود نمی‌شود ، کارهای هنری ناتان ساوایا با لگو دیدنی است.


هنر کار با لگو 3Browse Albums
او هنرمندی است که بر خلاف سایرین از نقاشی یا برنز استفاده نمی‌کند بلکه برای خلق آثار هنری خود از بلوک‌های اسباب‌بازی یعنی لگو الهام می‌گیرد.

این وکیل که کار خود را در سال 2001 به منظور تمرکز بر روی کار با لگو ترک کرد، امروز معروف‌ترین هنرمند در این زمینه است.

او با 1.5 میلیون بلوک رنگی در استودیوی خود مجسمه‌های متنوعی می‌سازد و تنها نمایشگاه اختصاصی با عنوان هنر آجر در موزه‌های آمریکای شمالی است.

این هنرمند تمام‌وقت و مستقل به مناسبت‌های مختلف به طراحی پرداخته و از نظر او هیچ محدودیتی برای کار با لگو وجود ندارد.







منبع : وب سایت همبازی


معمای انیشتین تست هوش

 تست هوش : معمای انیشتین گفتنی است آلبرت انیشتین این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت. به گفته وی تنها 2 درصد از مردم جهان می توانند این معما را حل کنند و 98 درصد بقیه از عهده ی حل این مسئله بر نمی آیند. اگر شما خود را جزو همان 2 درصد افراد باهوش دنیا می دانید، پس این گوی و این میدان!

 برای دیدن معما بر روی عنوان مطلب کلیک کنید .

ادامه مطلب ...

مختصری از زندگی زنده یاد علیرضا سایبان

 

دانشجوی برجسته ریاضی کشور – کاندیدای دکترای افتخاری

در تاریخ ۶/۱۱/۵۷ در شهرستان بندر انزلی متولد شد . قبل از رفتن به مدرسه به اعداد ریاضی تسلط کامل داشت و آثار هوش و ذکاوت در سیمای او هویدا بود . پنج سال و نیم از سنش می گذشت وارد دبستان شهید آیت الله سعیدی شهرستان هشتپر شد . از کلاس دوم ابتدایی به بعد در دبستان شهادت بندر انزلی به تحصیل پرداخت . این دوران را باید لحظات شکوفا شدن استعداد های وی دانست ، چرا که در کنار معلم و مربی با ایمان و دلسوزی بنام خانم پروین غمخوار ن‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژاد قرار گرفت . پس از آموختن قرآن مجید و تفسیر آیات زیبای آن از ایشان ، همواره آن را چراغ روشنی بخش زندگی خود قرار داد و به درستی و با دقت به آن عمل کرد و کاملا بارور شد و با این رشد فکری از دنیای مادی خارج شد و با افتادگی و تواضع بیش از حد برای همسالان خود الگویی زیبا از معنویت و مهربانی و گذشت شد . دوران راهنمایی تحصیلی را به لحاظ داشتن هوش و استعداد سرشار طی دو سال و به صورت جهشی در مدرسه نبوت انزلی سپری کرد . در دوران ابتدایی و راهنمایی نفر برگزیده مسابقات قرآن ، نهج البلاغه ، کتابخوانی ، ریاضی و علمی گیلان بود و دو سال پیاپی به مسابقات کشوری ( رامسر ) دعوت شد . ضمنا تجربه زیادی در مقاله نویسی ، شعر و خطاطی داشت . در سال تحصیلی ۷۰-۷۱ با انتخاب رشته ریاضی وارد دبیرستان شد و چون عقیده داشت نباید صرفا برای گرفتن نمرات درسی تلاش کرد در طول دبیرستان به مطالعه ده ها جلد کتاب در مقوله فلسفه و عرفان و زندگی ائمه اطهار علیهم السلام و مطالعات وسیعی در زمینه فیزیک و ریاضی و سایر دروس انجام داد . در سن ۱۶ سالگی موفق به اخذ دیپلم شد و سپس در رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تهران در مقطع کارشناسی پذیرفته شد . پس از گذراندن سال اول ، علاوه بر تحصیل در رشته ریاضی به تحقیق فعالیت وسیعی در رشته کامپیوتر و برنامه ریزی آن مشغول شد و به تشویق و عنایت ریاست محترم دانشکده جناب آقای دکتر تابش به تدریس کامپیوتر در دانشگاه پرداخت و در زمینه انتشار مقالات بین المللی در رشته ریاضی ، طراحی و پیاده نمودن پروژه های مختلف در ارتباط با شرکتهای کامپیوتری و ترجمه کتب بین المللی در رشته کامپیوتر همکاری مؤثر داشت و عضو فعال مجله ریاضی دانشگاه شریف بود . با همه تلاشی که برای کسب علم انجام می داد با فروتنی و تاسف می گفت : خیلی از جهان علم عقب مانده ام ای کاش عمر من پر ثمرتر از این می بود و به همین منظور برای کسب بیشتر از دانش ریاضی و استفاده از مقالات و پروژه های ریاضی و فیض بردن از محضر پر برکت اساتید محترم به همراه دانشجویان ریاضی به سمینار ریاضی اهواز رهسپار شد و در راه بازگشت از این سفر علمی به همراه چند تن از نخبگان ریاضی کشور همان طور که اعتقاد داشت و مرگ را معراج می دانست در سن ۱۹ سالگی و در سال سوم ریاضی به دعوت حق لبیک گفت و عاشقانه به دیدار معبود شتافت .

 روحش شاد و راهش پُر رهرو باد .

مختـصری از فوایـد مصـرف روزانـه سبزیـجات

مصرف روزانه سبزیجات ضامن سلامتی شخص می باشد. مصرف سبزیجات از بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگیری می نماید. مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور کلی روزانه 200 گرم می باشد که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال و نوجوانان و کودکان کمتر است. بر اساس تحقیقات جدید رنگ سبزیجات در طبقه بندی خواص آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزیجات با رنگ های متنوع برای سلامت توصیه می گردد در واقع رنگ ها در سبزیجات بر خواص منحصر بفرد آن ها اشاره دارد. مصرف سبزیجات با رنگ های متفاوت امکان بدست آوردن بالاترین نتیجه را برای شخص ممکن می سازد و سیستم ایمنی بدن را قوی تر می سازد و موجب طول عمر بیشتر شخص می گردد.


:: با مصرف سبزیجات سلامت خود را تضمین کنید

در سبزیجات گوناگون بیش از 180 نوع ویتامین و ماده معدنی متفاوت یافت می شود که بدن نیازمند به تامین آنان برای سلامت خویش می باشد از این رو مصرف سبزیجات گوناگون برای سلامت شخص بسیار مفید و ضروری است. سبزیجات حاوی ویتامین ها و املاح معدنی فراوانی هستند که در سلامتی بدن نقش مهمی دارند. از جمله این املاح آهن است، آهن در خونسازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. کمبود آهن در رژیم غذایی موجب کم خونی و احساس خستگی مفرط می شود.
سبزیجاتی مانند اسفناج ، سیب زمینی و مارچوبه حاوی مقادیر زیادی آهن می باشند. سبزی های با رنگ سبز پر رنگ مانند اسفناج، بروکلی، و کاهو علاوه بر خاصیتهای ذکر شده حاوی میزان بالایی کلسیم می باشند. کلسیم برای استحکام استخوان و سلامت دندان لازم می باشد و از پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید.


:: چگونگی مصرف سبزیجات

سبزیجات فصلی بهترین و سالم ترین انتخاب در خرید روزانه خانه هستند. تا آنجا که ممکن است به همراه همه وعده های غذایی خود از سبزیجات استفاده نمایید. کودکان خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید کودکان معمولاً از خوردن سبزیجات خام لذت بیشتری می برند برای آنان سبزیجات خام را به اشکال زیبا ببرید و به جای یک میان وعده به آنان بدهید. آنان را در آشپزی مشارکت دهید، تا تمایل بیشتری نسبت به خوردن سبزیجات در آنان ایجاد شود. 
سبزیجات ویتامین ها و املاح معدنی خود را بر اثر پختن و سرخ نمودن بیش از اندازه از دست می دهند بنابراین سبزیجات را زیاد از حد نپزید و سرخ ننمایید و تا حد امکان از سبزیجات به صورت خام و یا نیم پز استفاده کنید. بخارپز کردن بهترین نوع طبخ سبزی می باشد یا سبزی ها را با آب کم بپزید تا آب آنان به خورد خودشان برود و ویتامین و املاح معدنی آن ها به هدر نرود. مدت زمان طبخ طولانی سبزیجات می تواند بسیاری از ویتامین ها را از بین ببرد سعی کنید سبزیجات را در مدت زمان کوتاه بپزید و اگر مشکلی با هضم سبزیجات خام ندارید بهتر است که آن ها را خام مصرف کنید.

مدرسه تعطیل است ، اما درس و مشق نه !!!


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


خیلی ها فکر می کنند ماه های گرم و روزهای طولانی تابستان فقط فرصتی است برای بازی و تفریح بچه ها؛ از نظر این گروه، بچه ها در این مدت نباید سروقت درس ها و کتاب های درسی شان بروند و برعکس، فکر می کنند آنها فقط باید استراحت کنند تا برای شروع سال تحصیلی جدید آماده باشند.

در حالی که نتایج بررسی ها و پژوهش های محققان واقعیت های جالبی​ در این زمینه مطرح می کند. این متخصصان می گویند در طول تعطیلات تابستان احتمال دارد بچه ها بخشی از آنچه را در طول سال تحصیلی آموخته اند، فراموش کنند و به همین دلیل مشخص شده است اگر دانش آموزان در پایان تعطیلات تابستان امتحان داشته باشند در مقایسه با امتحان هایی که اول تابستان از آنها گرفته می شود، نمره های پایین تری کسب خواهند کرد.

تفاوتی هم وجود ندارد؛ همه بچه ها با این وضع روبه رو خواهند شد. بنابراین زمانی که درگیر درس و مدرسه نیستند طبیعی است​مواردی را فراموش کنند و نکاتی را از خاطر ببرند. در این شرایط، پدر و مادرها هم معمولا نمی دانند بهترین راه حل چیست. گروهی، بچه ها را به کلاس های درسی و تقویتی می فرستند تا درس هایشان را فراموش نکنند و عده ای هم همه برنامه های درسی و کاری را تعطیل می کنند تا کودکان و نوجوانان فرصت کافی برای بازی و تفریح داشته باشند.

با این حال، خوب است بدانیم گزینه های متعدد و متفاوتی پیش روی والدین قرار دارد که به کمک آنها می توانند در طول تعطیلات به فرزندان شان کمک کنند تا هم فرصت استراحت داشته باشند و هم درس هایشان را فراموش نکنند. فقط باید کمی فکر کنید و خلاق باشید تا بتوانید از این راه حل ها کمک بگیرید. همچنین خوب است این راهکارها را هم امتحان کنید؛ شاید برای شما مفید باشد:

- تا می توانید کتاب بخوانید و فرزندتان را هم به این کار تشویق کنید. بچه هایی که به اندازه کافی مطالعه می کنند، در طول تعطیلات هم این کار را کنار نخواهند گذاشت و همان طور که از خواندن کتاب های مناسب سن شان لذت می برند، بسیاری از درس هایشان را هم دوره خواهند کرد.

- بازی های رایانه ای و همین طور گشت و گذارهای اینترنتی هم راه خوبی برای تقویت مهارت ها به حساب می آید. فقط باید زمان این کار را برای فرزندتان تعیین کنید تا ساعت های طولانی پشت رایانه ننشیند. همچنین سایت ها و بازی ها هم حتما باید با نظر شما انتخاب شود.

- کلاس هایی نیز برای کودکان وجود دارد که به کمک آنها می توانید به فرزندتان کمک کنید تابستان را به بهترین شکل ممکن سپری کند. در این کلاس ها بچه ها نه تنها با هم سن و سالان شان هستند و تفریح می کنند که می توانند بسیاری از نکات درسی را دوره کرده و با هم تمرین نمایند. فقط باید دقت کنید این کلاس ها برای کودک خسته کننده نشود.

- با معلم فرزندتان مشورت کنید و از او برای انتخاب کلاس ها و کتاب های مناسب کمک بگیرید. بسیاری از مدارس در طول تابستان هم برای بچه ها کلاس های درسی برگزار می کنند تا آنها در کنار بازی و تفریح به درس هایشان هم رسیدگی کنند. بهتر است از معلم کودک بپرسید که شرکت در این کلاس ها برای فرزند شما ضرورتی دارد یا نه؟ همچنین اگر فرزندتان در درسی ضعیف است یا مشکل دارد، فراموش نکنید این تعطیلات بهترین فرصت است تا به او کمک کرده و مشکلاتش را برطرف نمایید.

یادتان باشد بچه ها هم به استراحت نیاز دارند . پس به هیچ عنوان نباید تعطیلات تابستان را برای آنها با برنامه های درسی پر کنید. تابستان فرصتی است برای تفریح و استراحت که در کنار آن باید به درس ها و برنامه های درسی کودکان هم رسیدگی شود .

درس خواندن با کنسول بازی

منبع : وب سایت همبازی

دستگاه های بازی که خیلی از پدر و مادرها به آن به چشم یک دشمن مخوف نگاه می کنند و اعتقاد دارند فرزندان شان را از مطالعه و درس باز می دارد در کلاس های درس ژاپن در حال گسترش است.

در تعدادی از شهرها معلمان امیدوارند ابزاری مانند دستگاه های بازی را برای بچه هایی که در عصر پرسرعت دیجیتال به دنیا آمده اند و با تجهیزاتی مانند Nintendo DS سرو کار دارند، به عنوان وسایلی برای ترغیب آنان به مسایل آموزشی به کار گیرند.

این استراتژی در یکی از کلاس های درس توکیو با بازخورد مثبتی روبه رو شده است. در این کلاس دانش آموزان هر شنبه صبح مباحث ریاضی فوق برنامه را دریافت می کنند.

سایتو میائوچی (Saito Miyauchi)، دانش آموز ۱۲ ساله ژاپنی در حالی که با خوشحالی از اینکه با استفاده از کنسول بازی DS، ۴۵عمل ضرب را در ۱۵ دقیقه انجام رساند، گفت: خیلی عالی است و من خیلی زود به آن عادت کردم.

دانش آموزان با استفاده از صفحه لمسی دستگاه DS می توانند عملیات ریاضی را انجام دهند.

از ۲۶ دانش آموز یکی از مدارس معتبر در ژاپن که بین ۱۲ تا ۱۴ سال سن دارند، ۱۲ نفر به انجام تکالیف آخر هفته بیش از تکالیف معمول خود تمایل نشان دادند.

نانا واتانابه (Nana Watanabe)، دانش آموز ژاپنی که شانس استفاده از دستگاه DS به عنوان یک وسیله آموزشی را داشته است، گفت: کلاس بدمینتون من زمان زیادی از وقتم را می گرفت، اما الان با استفاده از DS می توانم با سرعت بالا هرجا بخواهم درس بخوانم.

همچنین کیوکو یاما گوچی (Kyoko Yamaguchi)، آموزگار داوطلب این طرح گفت: من به بچه های امروزی غبطه می خورم. شرایطی که امروزه برای آموزش بچه ها فراهم شده است نه تنها زمان من، بلکه حتی زمان تحصیل فرزندانم هم قابل تصور نبود. دستگاه های بازی مثل DS یادگیری و مرور درس های تکراری را آسان می کنند. ما قصد نداریم دانش آموزان را وادار به یادگیری کنیم، بلکه می خواهیم کاری کنیم که آنها خود به خود آموزش ببینند و خودشان به سمت درس بروند. علاوه بر این کنسول های بازی هم درست مثل تلویزیون هستند و با توجه به استفاده ای که از آنها می شود می توانند تاثیرگذار و یا مخرب باشند.

استفاده از دستگاه DS در شهر یاواتا (Yawata) که در غرب ژاپن واقع شده، در حالی روبه افزایش است که این دستگاه در حال حاضر در این منطقه به عنوان ابزاری برای آموزش زبان انگلیسی به کار می رود. در چهار مدرسه راهنمایی این شهر دانش آموزان هر روز صبح به مدت ۱۰ دقیقه از دستگاه DS برای یادگیری لغات جدید استفاده می کنند.

یوکیمیتسو هایاشی (Yokimitsu Hayashi)، یکی از مقامات آموزشی شهر یاواتا درباره به کارگیری دستگاه DS به عنوان یک وسیله آموزشی می گوید: سودمندی DS این است که دانش آموزان می توانند به طور همزمان به آن نگاه کنند، گوش دهند و لغات انگلیسی را در آن نگاه کنند. با استفاده از کنسول های می توان شتاب و سرعت آموزش را بالا برد ضمن آنکه این کار با روحیه بچه های امروزی کاملا تطابق دارد.

کنسول DS در حالی که فقط یک سوم یک کامپیوتر شخصی (۱۵۰دلار) قیمت دارد از نظر اقتصادی یک ابزار آموزشی مقرون صرفه به حساب می آید. تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که از کنسول DS برای یادگیری زبان استفاده می کنند ۴۰درصد بیش تر از دانش آموزان معمولی، کلمات انگلیسی یاد می گیرند.

اما کنسول PSP سونی هم کاربری های خاص خود را دارد. دبستان غیرانتفاعی اوتمون گاکوین (Otemon Gakuin) که در غرب شهر اوزاکا واقع شد است از سپتامبر سال گذشته تا ماه مارس امسال برای آموزش ۳۸ دانش آموز کلاس چهارم خود که ۹ و ۱۰ سال سن دارند از کنسول PSP استفاده کرده است. در این شیوه آموزشی نیازی به پرینت گرفتن و یا کنترل تست های دانش آموزان نیست و اطلاعات هر دانش آموز در همان لحظه به PSP معلم مورد نظر در سال می شود و وی می تواند ببیند چه دانش آموزی در همان لحظه جواب غلط داده است.

یکی از معلمان که از PSP به عنوان یک وسیله آموزشی استفاده کرده است، گفت: این شیوه و شیوه های آموزشی نظیر آن، همان آموزش الکترونیکی محسوب می شود و تلاشی است برای ترکیب آموزش های سنتی نظیر نوشتن و خواندن و فناوری اطلاعات و دستگاه های بازی.

مسولان دبستان یاد شده قصد دارند با نوشتن برنامه آموزشی مورد نیاز برای PSP، از ماه آوریل سال آینده این کنسول را برای دانش آموزان پایه دوم دبستان هم به کار بگیرند که در صورت گسترش این طرح حدود ۸۰۰ دانش آموز در شهر اوزاکا تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش ژاپن هیچ برنامه و یا خط مشی خاصی برای به کارگیری دستگاه های بازی در کلاس های درس ندارد، این شیوه آموزشی با بازتاب و استقبال غافلگیرکننده ای روبه رو شده است.

کنیچی فوکوناگا (Kenichi Fukunaga)، معاون بخش روابط عمومی سرگرمی های سونی بر این باور است که آموزش الکترونیکی و استفاده از کنسول های بازی در آموزش به دلیل کاربری آسان و عملکرد و قابلیت بالای آنها گسترش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: هنوز پیش زمینه های غلطی در مورد دستگاه های بازی وجود دارد و در هر دوره ای والدین از به کارگیری شیوه جدیدی که خود با آن میانه خوبی ندارند ولی فرزندان شان واکنش مثبتی به آن نشان می دهند نگران بوده اند، اما این مساله هم با مرور زمان برای همه جا خواهد افتاد و به یک امر عادی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این از کنسول های بازی می توان در امر آموزش کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.وی ادامه داد: دیگر نیازی به پرینت صفحه به صفحه نیست و تنها با استفاده از یک منبع الکترونیکی مطمئن که نقش یک پایگاه مادر را ایفا می کند می توان یک پایگاه آموزش ایجاد کرد که این امر یک انقلاب در بحث آموزش به حساب می آید.

شهری تاریـخی و دست نـخورده مربـوط به چیـن کهـن

بدون تردید چین را نمی توان از دنیای رو به رشد و مدرن متمایز کرد ، اما شهر تاریخی فنگهانگ در جنوب غربی چین در کوهپایه کوه و در کنار رودخانه توجیانگ واقع شده که به طرز عجیبی دست نخورده باقی مانده است . مردم این شهر سنتی و دارای زبان محلی خاص خود هستند آن ها فرهنگ های مخصوص به خود را دارند . چهره این شهر از قرن هفدهم تا به امروز هیچ تغییری نکرده است . در این شهر می توان بیش از 200 ساختمان تاریخی یافت که شاید در شهرهای دیگر این کشور این همه آثار را نتوان در یک جا دید .