همشاگردی های مهربان

همشاگردی های مهربان

مجموعه ای از فعالیتهای علمی و عملی دانش آموزان پایه پنجم
همشاگردی های مهربان

همشاگردی های مهربان

مجموعه ای از فعالیتهای علمی و عملی دانش آموزان پایه پنجم

میلاد نور

ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) را به همه دوستان و عزیزان تبریک عرض می نماییم .

به خصوص به گل دختر های بابا و مامان...

من از تو گلی بهتر ندیدم

ز تو باغ گلی خوش تر ندیدم

میان این همه گل های عالم

گلی خوشبوتر از دختر ندیدم . . .

روز دختر مبارک .

یادگاری ها

پایان سال گذشته قرار شد ، بچه ها برای من نامه ای بنویسند و در آن حرف هایشان را بگویند . به عنوان مثال ایرادهای من و یا اگر در کلاس کاری بود که دوست داشتند انجام بدهند ولی نشد و هر مطلب دیگری که فکر می کردند گفتن آن نیاز است .

همه مشغول شدند و نوشتند . بعضی ها با سختی و خیلی ها هم با علاقه .

وقتی در خانه نامه ها را می خواندم واقعا احساس خوشایندی داشتم . چون بچه ها به راحتی موضوعات مورد نظرشان را بیان کرده بودند . البته غلط های املایی و پس و پیش نوشتن فعل و فاعل بود اما لطف خودش را داشت .

این بار سه تا از نامه ها را در این پُست می نویسم . انشاءالله سر فرصت به دیگران هم خواهم پرداخت .

نامه ای برای معلّمم

از طرف : امیرمحمّد چرخچی

با سلام و خسته نباشید به معلّم عزیز . معلّمی که در طول سال تحصیلی زحمات بسیار زیادی کشیده است . معلّم خوبم امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشی . معلّم مهربانم امسال از کارهای شما بسیار لذّت بردم ، مانند اردویی که به تازگی رفتیم ، یا نان و پنیر و سبزی خوردن و... .

امسال ، سال بسیار خوبی بود و شما به ما خیلی عالی درس می دهید ؛ امّا متاسفانه بعضی از بچّه ها با شیطنت هایشان شما را ناراحت می کنند . از دست آن ها ...

 

از طرف : فرحان قسمتی

با سلام و خسته نباشید خدمت شما آموزگار عزیز .

خانم درویشی ، شما خانمی شایسته و آموزگاری با فرهنگ و باشعور هستید و به اخلاق ما هم اهمّیّت زیادی می دهید تا ما اخلاقی خوب داشته باشیم و همه بگویند : به به ! چه پسر باشعوری و هیچ گاه نگویند که : اَه اَه ! چه پسر بدی.

من شما را خیلی دوست دارم چون برای ما زحمات زیادی کشیده اید . آرزو دارم که تا آخر عمر شما معلّم من باشید . پدر و مادرم به من می گویند : تو باید قدر خانم معلّمت را بدانی .

 

از طرف : مهیار عبادی

سلام خانم معلّم ؛ من مهیار هستم ، همونی که خیلی اذیتتون می کرد . دیگه داریم به آخر سال نزدیک می شویم . خانم معلّم (خانم درویشی) خیلی خیلی خیلی دوستتان دارم . می دانید نمی توانم این دوست داشتن را وصف کنم و برایم قابل بازگویی نیست .

به امید روزی که دوباره همدیگر را در جایی دیگر ببینیم .

مهر زیبا

دیگر کم کم صدای پایش را می شنوم . صدای پای ماه دوستی ها ، مهر را می گویم .

هیاهو ، شور ، شوق ، اشتیاق و زنگ مدرسه ها همه مرا به خود می خوانند .

بوی خاک باران خورده . طی مسیر مدرسه در سرما و گرما ...

روزهای پر از هدف و تلاش . تلاشی برای آینده خودمان . فرقی نمی کند معلم باشی ، استاد و یا دانش آموز و دانشجو . هر چه که هست ، هدف داری برای خودت ، برای آینده ات .

این به این معنا نیست که در تابستان این اهداف را گم کرده ای ؛ نه ، هرگز .

فقط کمی ، کم رنگ شده اند .

چرا ؟ چون به کمی استراحت نیاز داری .

استراحتِ همراه با تفکر . مرور گذشته و رفع نقص های شخصی . کامل شدن و رسیدن به نقطه اوج برای شروعی دوباره ، با انگیزه و توان بیشتر .

تابستان با همه گرما و شور و شادی ، بی خیالی ها و سفرها رو به اتمام است . تابستانی که در اواسط خرداد با همه وجود منتظرش بودیم ؛ اینک روزها و لحظه های آخر خود را نفس نفس زنان می گذراند .

چند هفته ای می شود که شهرها و بازارها رنگ و بویی دیگر گرفته اند . لحظه های آخر مسافرت های تابستانه ، شوق خرید مدارس . همه و همه حال و هوای خود را دارد .

کاش من هم کودکی بودم و در این هیاهوها گم می شدم . لحظه ای برای خود بودم . وای که این عمر چه زود می گذرد ، های دنیا ، قدری درنگ کن ؛ تاب نفس کشیدن ندارم ، قدری دست بدار .

در پس این دلتنگی ها تنها به چیزی دل بسته ام که امید را در دلم روشن و زنده نگاه می دارد ؛ و آن هم آمدن مهر و بودن میان کودکانی پر از نشاط است ، کودکانی که با نگاهشان تو را پر از محبت و انرژی می کنند .

کودکانی که با تمام شیطنتهایشان خسته ات می کنند ولی تو بعد از لحظه ای ابرو در هم کشیدن به آن ها لبخند می زنی ؛ چرا ؟ آخر قلبشان کوچک است و شاید قلب تو کوچک تر از آن ها. گاهی وقت ها هنگام عصر نمی توانی بر روی پایت بند باشی اما باز هم شوق فرا رسیدن صبح دیگر و حضور میان این همه انرژی را داری .


نمی دانم چرا ، اما احساس می کنم می توانم کودکیم را در میان کودکانی که قلبشان از آب زلال تر است بیابم و دوباره کودک بشوم ، کودکی را از سر بگیرم . نو شوم ، زنده شوم ...

منتظرم ، بی صبرانه منتظرم ...

 

شیون فومنی (میر احمد سید فخری نژاد)


شیون فومنی (میر احمد سید فخری نژاد) از شاعران محبوب و مشهور خطه ی شمال در سوم دی ماه ۱۳۲۵ه ش در شهرستان فومن دیده به جهان گشود . او بعد از اتمام تحصیلاتش در سال 1347 به استخدام اداره آموزش و پرورش یاری در آمد . او در دیگر نقاط استان گیلان نیز به شغل شریف معلمی ادامه داد .

در سال ۱۳۷۴ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز به تهران کوچ کرد و در همین سال با توجه به درد بیشمار موفق به اخذ فوق دیپلم (تجربی) از دانشگاه تربیت معلم گشت.
شیون در سال ۱۳۷۶ پس از سال ها تدریس و تعلیم و تربیت فرزندان این خاک طربناک بازنشسته شد.
او در شهریورماه ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستان های تهران به دیار باقی شتافت . آرامگاهش در بقعه سلیمانداراب رشت بنا به وصیتش در کنار سردار بزرگ میرزا کوچک جنگلی است. شیون فومنی یکی از شاعران نیرومند زمان ما بود که وی را باید شاعر دو زبانه نامید. بطور کلی شاعران دو زبانه هم در عوام و مردم منطقه خود رسوخ می کنند و هم در گستره ی ملی جایگاه ویژه می یابند.

شیون فومنی به عنوان یکی از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلی و بومی ، گیلکی ای را که داشت در محاق فراموشی قرار می گرفت سینه به سینه تا آنسوی مرزهای کشورمان اشاعه و ارائه نمود و جاودانه گشت و از سوی دیگر در حوزه شعر فارسی با انتشار مجموعه های شعر فارسی و ارائه قالب های معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیر گذار و توانای شعر معاصر بشمار می رود.

تحقیق و پژوهش در زمینه ی فرهنگ و ادب گیلان ، ارائه مجموعه اشعار گیلکی در قالب غزلیات ، منظومه ها و دو بینی های محلی است از جمله آثار قابل تأمل و ماندگار اوست.
علاوه بر این ها، ترانه سرایی یکی از جنبه های ادبی و هنری شیون است که با مهارت ، چیرگی و تسلط بر موسیقی ، آواها و ملودی های محلی و فارسی از وی به عنوان موفق ترین شاعر ترانه سرا ساخت که در این حوزه ترانه های متعددی از وی به وسیله خوانندگان نامور خوانده شده است.
پرداختن به شعر فارسی از تبحر و قریحه ی سرشار شاعرانه ی شیون است که با انتشار مجموعه اشعار فارسی از تبحر و قریحه سرشار شاعرانه شیون است که با انتشار مجموعه اشعار فارسی نشان داد از توانایی ها و برجستگی ادبی برخوردار است و از این نظر گاه شیون ، شعر و زبان شعری خود را محدود به یک زبان ، لهجه و منطقه ننمود با بهره گیری از فرهنگ و زبان مادری خود در عرصه ی زبان و فرهنگ ملی که همانا شعر فارسی است پروازهای دیدنی داشته است.
شیون در کنار شعر گیلکی و شعر فارسی فعالیت های پر دغدغه ای در سایر حوزه های ادبی داشته است از آن جمله : شعر و ادبیات کودکان ، قصه ، داستان کوتاه و فیلمنامه (سناریو) از دیگر آثار ارزشمند اوست که طبعاً برشی دیگر از توانایی های وی به شمار می رود .

 منبع : درگاه الکترونیکی سایت کرکان بندرانزلی

کودک و قصه

 

کودک و قصه: روش های آفرینش قصه با کودکان و نوجوانان.

نویسنده: اسماعیل همتی

ناشر: مدرسه، ۱۳۸۹.

تعداد صفحه: ۱۲۰ ص

شبنم عیوضی


کتاب "کودک و قصه" حاصل تجربه اسماعیل همتی از کارگاه "روش های آفرینش قصه" با کودکان و نوجوانان است. او دانش آموخته ادبیات دراماتیک و کارگردانی نمایش و پژوهشگر و مدرس ادبیات دراماتیک دانشگاه است و تجربه کار با کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد.

در این کتاب هدف ارائه روشی جذاب و سرگرم کننده برای رشد ذهنی کودکان و نوجوانان از راه هنر قصه نویسی است. در این کتاب تمرکز بر رشد خلاقیت است و قصه نویسی ابزاری برای دستیابی به این هدف. "به بیان دیگر در این کتاب هدف تنها آموزش روش های قصه نویسی و دست یابی به نتیجه آن، یعنی آفرینش قصه توسط کودکان و نوجوانان نیست بلکه تجربه ای است که در روند آموزش و فرآیند آفرینشگری خود به آن دست می یابند و موجب رشد ذهنی و توانایی آنان در خلاقیت می شود."

کتاب کودک و قصه در چهار فصل نوشته شده است. دو فصل اول به بحث های نظری و تئوری اختصاص دارد و به زبان ساده اطلاعاتی درباره ی قصه و ویژگی های و انواع آن، عناصر سازنده قصه و روش ها و ابزارهای آفرینش و نگارش قصه و ... ارائه می دهد. در دو فصل دیگر تمرین هایی برای کارگاه "روش های آفرینش قصه" به آموزگاران پیشنهاد می دهد.

این کتاب یک منبع کاربردی برای آموزگارانی است که علاقمند هستند دانش آموزان را با لذت نوشتن آشنا کنند.

ده روش برای پرورش خلاقیت در کودکان

شما به عنوان پدر یا مادر می توانید از خیلی از چیزها برای پرورش خلاقیت در کودکانتان استفاده کنید. هر یک از موارد ذیل در خصوص پرورش خلاقیت کودکانتان است و شما می‌توانید آنها را به سادگی به کار ببرید.

1- آزادی: اولین و مهمترین موضوع این است که به کودک خود، آزادی برای فکرکردن، احساس کردن و درک خویشتن خویش بدهید و این در صورتی ممکن است که کودک شما امنیت در محیط زندگی‌اش را احساس کند. احساسی که به او بفهماند که همه چیز روبراه و خوب است!
به کودک خود فضا و موقعیت، اقلام و ضروریات لازم را برای خلق کردن و ابداع بدهید. او باید بتواند آنچه را که که در درونش است بروز دهد و عینیت بخشد. کودکان این تمایل را دارند که در صورت وجود امکانات و شرایط لازم، به طرف خلاق بودن گرایش یابند. لذا آزادی دادن به آنها بسیار ضروری است ( البته منظور این نیست که به هر خواسته‌ی آنها توجه کرد بلکه منظور از آزادی ، این است که فضا و شرایط ابراز عقاید و ایده ها و احساسات را فراهم کرد).

2- شما باید نمونه‌ی عینی و مشخص خلاقیت در عمل باشید. اصولاً والدین برای کودکان به مثابه الگو و مدل هستند. کودک باید این فرصت را پیدا کند که نمونه های واقعی خلاقیت را ببیند. بعضی از این موارد به سادگی قابل اجرا هستند . شما باید در وجود خودتان شور و هیجانی برای اکتشاف و ابداع را پرورش دهید. کودک باید علاقه‌ی شما را به طور عینی و ملموس حس کند. گاهی اوقات باید از کلیشه های روزمره‌ی زندگی تان فاصله بگیرید و تلاش نمایید تا با فعالیت‌های جدید و گاه غیر محافظه‌کارانه، جسارت در تفکر و عمل را به آنها آموزش دهید.

3- شما می‌باید به کودکانتان احترام بگذارید . احترام،حق هر انسان است. با احترام گذاشتن به ایده‌ها و نظرات آن‌ها، احساس اعتماد به نفس و حس یگانگی و منحصر به فرد بودن د رکودکان رشد می‌یابد. در چنین وضعیتی است که او احساس توانایی و لیاقت خواهد کرد و برای خلاق بودن و اصیل بودن تفکراتش، دست از محافظه‌کاری می‌کشد. خروج از تفکرات رایج و معمولی، نیاز به جسارت و آمادگی برای مواجه شدن با مسایل غیر قابل پیش بینی دارد و احترام گذاشتن به وجود کودک و عقاید او، چنین شرایطی را د روی ایجاد خواهد گرد.

4- شما باید به خیال‌بافی‌ها و تخیلات کودک خود احترام بگذارید. به حرف‌هایشان گوش فرا دهید. کودکی سرآغاز خلاقیت است شما می‌توانید با روش‌های ساده‌ای که به صورت مثال اشاره خواهیم کرد در این راه قدم بگذارید.
- خیلی جالب است که این مساله را از راه های مختلف بررسی کنیم: درباره‌ی این راه ها چه نظری داری؟
- ببینم ! تو فکر یا ایده ای داری که این مساله را حل کنیم؟ چند تا راه پیشنهاد کن
این گونه برخوردها موجب می‌شود که او نسبت به توانایی‌هایش ایمان بیاورد و خودش را باور کند که می‌تواند مسایل را حل نماید.

5- به نتیجه عملی او خیلی توجه نکنید. موضوع مهم این است که او تلاش کند و این تلاش حتی اگر منجر به نتیجه‌ای نشود باز هم اهمیت زیادی دارد. آنچه که مهم است، تلاش خلاقانه‌ی کودک و فرایند یا نحوه ی پرداختن به مساله یا موضوع است. او باید احساس غرور و افتخار کند. کودک به واسطه‌ی تلاشی که انجام داده است باید تشویق شود نه به خاطر نتیجه‌ای که می‌گیرد.

6- بر اساس ارزش‌هایی که تعیین می‌کنید، گام بردارید و خود شما باید یک نمونه و الگو از آن ارزش‌ها باشید. به قواعد و مقررات زیاد توجه نکنید چرا که تعیین قواعد و مقررات زیاد در کار یا مسیر حل مساله، باعث از بین رفتن ابتکار و نوآوری کودک می شود و مانعی در راه خلاقیت به شمار می‌آید. برروی آنچه که برای شما اهمیت دارد کار کنید و اجازه بدهید که کودک نیز رفتار و اعمال خودش را انتخاب کند.

7- به دنبال پرورش موفقیت در کودک باشید نه به دنبال نتایج کمی مانند نمرات بالا در مدرسه . کودکان خود را برای حداکثر تلاشی که به کار می برند تشویق کنید . درواقع به دنبال نمره و کمیت در کارهای او نباشید بلکه به کیفیت کارها توجه نمایید . یادگیری طوطی وار و حفظی حتی اگر موفقیتی به همراه داشته باشد هیچگاه موجب خلاقیت نمی شود . خلاقیت زمانی در او رشد می کند که او برای آن چیزهایی که برایش اهمیت دارند تلاش کند و به موفقیت برسد .

8- اگر خلاقیتی در کودک مشاهده کردید او را تشویق کرده و از بابت خلاق بودنش، تقدیر کنید. کنجکاوی او را با احساس شگفتی خود تشویق کنید . به او نشان دهید که از کار یا ایده ی او متعجب شده‌اید و به صورت کلامی و... او را تشویق کنید. آلبرت اینشتین در جایی گفته است که من استعداد خاصی ندارم بلکه با تمام وجود کنجکاو هستم. بنابراین، کنجکاوی کودکانتان را جدی گرفته و آنها را تشویق کنید .

9- آگاه و با بصیرت باشید. اگر می‌خواهید بدانید که آیا او خلاق است یا نه، می‌باید از علایق و هیجانات و شور و شوق او به این موضوع پی ببرید. در ذهن خود، کودکانتان را شخص توانا و لایقی در انجام امور و کارهای بزرگ یا خلاق بدانید. به او اعتماد و اطمینان داشته‌باشید و این اطمینان را در عمل و گفتار به او نشان دهید تا احساس کند از توانایی‌هایی برخوردار است . در این صورت است که او میل به عادی نبودن پیدا می کند تا تفکر معمولی و سطحی نداشته باشد. این اعتماد شما به اوست که به کودک اجازه می‌دهد که احساس آزادی کند و خلاق‌تر شود. اگر شما از کودک خود انتظار داشته‌باشید که خلاق باشد، آن‌ها نیز خلاق خواهند شد. این گونه باورها برای موفق شدن افراد خیلی اهمیت دارند. اگر باور داشته باشید که موفق می‌شود، حتماً تلاش بیشتری می‌کند. انتظارات والدین نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

10- به دنبال موفقیت حداکثری باشید. هر فرصتی که ممکن است برای رشد و بارور شدن علایق جدید در کودک تاثیر داشته باشد را برای او فراهم کنید. به همراه او و به دنبال دیدن چیزهای جدید، تجارب امور مختلف و کسب ایجاد مهارت‌های نو بروید. هنگامی که کودک شما نظرات و ایده‌های خلاق خود را مطرح می‌کند، در کنارش باشید و همراهی کنید. به او فرصت حرف زدن بدهید تا تجارب تازه اش را با روش‌های مختلف بیان کند.
همواره سر حال و شوخ طبع باشید با کودک خود بخندید. او را با خنده تشویق کنید. شوخ طبعی کلید اصلی موفقیت است. ذهن او را از ناآرامی‌ها بیرون بیاورد. اگر در مساله ای گیر کرده است ، با شوخ طبعی، او را آرام کنید. ادراک هر شخصی وابسته به خودش است و برای درک و فهمیدن ادراکات کودک، او می‌باید احساس آرامش داشته باشد و به هر زبانی که راحت‌تر است، افکار و ایده هایش را مطرح کند. اصولاً آرامش خیال، از عوامل عمده‌ی بروز ایده‌های نو محسوب می‌شود.

منبع : وب سایت همبازی

فصل درو

یکی از فعالیت های اقتصادی در گیلان نشا برنج است که مراحل کاشت ، داشت و برداشت آن بسیار سخت و پُر زحمت است . به عبارتی می توان به جای لغت برنج از به رنج استفاده کرد .

این روزها شالیکاران گیلانی مشغول دروی محصولات خود هستند که ناگفته نماند با اوضاع جوی این اخیر خسارت های بسیاری دیده اند . به هر حال امیدواریم که خدا به این عزیزان توفیق و طول عمر با عزت عنایت بفرماید .

تصاویری از دروی محصولات در یکی از روستاهای بندرانزلی 





منبع : سایت روستای کرکان بندرانزلی